Denis Kraškovič je samostalni hrvatski umjetnik, najpoznatiji po kiparstvu. Iako mu atelje možete pronaći u Jakovlju, njegovi su radovi prisutni u svim dijelovima Hrvatske, a jednako tako i van granica Lijepe Naše. Puna je dva desetljeća proveo kao profesor, podučavajući mlade umjetnike svojim vještinama, od čega je deset godina proveo na Akademiji za kulturu i umjetnost u Osijeku, na Odsjeku vizualnih umjetnosti.

Denisa smo upoznali još prije pet godina, kad je kao profesor na Akademiji tražio rješenje za fizičku realizaciju studentskih radova u tehnici 3D ispisa. Od tad smo zadržali zdrav odnos i nedavno nam se obratio s puno većim projektom, koji je sa sobom nosio i kompleksniji zadatak.

Denis je trebao izraditi veliku kamenu skulpturu „Puž“, koja je izvedena u sklopu Mediteranskog kiparskog simpozija u Labinu 2020. Kiparski proces nije ni malo lagan, kao ni proces bilo kojeg umjetnika – važno je imati jasnu sliku onoga što želite imati u fizičkom obliku, a kad u to uključite veličinu samog kipa, sam se proces samo dodatno komplicira.

Denis je na taj problem pronašao izvrsno rješenje. Rješenje koje može služiti kao primjer izvrsnog potencijala suradnje umjetnosti i tehnologije 3D printa.

Ideja je bila vrlo jednostavna – 3D Tvornica će isprintati manji model skulpture, model koji Denis može okretati u rukama i pogledati iz svih smjerova, a na temelju tog modela će obrađivati stvarnu skulpturu. Taj bi printani model izvrsno poslužio u prijenosu forme na veliku dimenziju – kipari su većinom osuđeni na korištenje fotografija u tu svrhu, ali s obzirom da je kiparstvo 3D umjetnost, teško je dobiti osjećaj dubine i veličine koristeći 2D prikaz modela.

Korištenje manjeg modela, koji je u fizičkom i opipljivom obliku u rukama kipara, donosi potpuno novi pristup stvaranju skulpture i uvelike olakšava posao kipara tako što osigurava jasniji prikaz modela, a na kiparu je da taj model samo učini većim. Do sad je taj proces bio sporiji i teži jer je umjetnik morao izraditi skicu u tehnici sušene gline ili gipsa – 3D modeliranje i 3D dizajn su brži i precizniji.

Iako je najveća prednost printanog modela olakšavanje samog prikaza umjetniku, on uz to omogućava kvalitetan razvoj projekta, čvrstoću i otpornost modela, kao i mogućnost modifikacije modela.

I sam je Denis shvatio koliko mu je ovo olakšalo posao, pa se i sam bacio na učenje korištenja Zbrush 3D programa za modeliranje, tako da nam ubuduće može olakšati posao i skratiti vrijeme posla.

Denis osobno ističe ugodnu komunikaciju, kao i korektan odnos klijenta i poduzeća kao vrline koje su učinile ovu suradnju ugodnom i produktivnom. Nove mogućnosti koje su otkrivene ovom inovacijom i suradnjom umjetnika i stručnjaka za 3D print omogućuju kvalitetniju prezentaciju modela i grade most između tehnologije i umjetnosti, te će u budućnosti uvelike olakšati posao umjetnicima.

Komunikacija je iznimno važna, osobito kada se radi o zaista detaljnim modelima – ključno je da klijent iskomunicira sve važne detalje da bismo mogli prema tim naputcima stvoriti kvalitetan model.

S ovime se slaže i Denis, koji tvrdi da je kvalitetna komunikacija zaslužna za otkrivanje novih mogućnosti, gdje posebno ističe skeniranje skulpture uz pomoć fotografija. Prelaženjem preko prepreka i izgradnjom mosta između tehnologije i umjetnosti, otvorili smo čitavo polje novih mogućnosti i zajedno stvaramo nove vrijednosti.

Dapače, s Denisom smo i trenutno u suradnji i zajedno radimo na novoj skulpturi, ali to ćemo iznenađenje ostaviti za budućnost.

Za sam je print modela trebalo tjedan dana, nakon čega se Denis odmah bacio na posao. Naravno, kao i u svakom poslu, ne možemo kontrolirati sve elemente – pa nam se tako dio prvog modela polomio tijekom transporta dostavnom službom. Zahvaljujući razumijevanju klijenta i brzom djelovanju 3D Tvornice, novi je model brzo poslan i ovaj je put Denisu u ruke stigao sigurno.

Po završetku posla, sam je model postao trajno vlasništvo Mediteranskog kiparskog simpozija, čime je postao dio arhive jedne od važnijih kiparskih institucija u Hrvatskoj.

Da citiramo i samog Denisa, koji ne govori samo o ovom projektu, već promatra veliku sliku „Najveća je vrijednost koju nam je ovaj projekt donio otkrivanje novih mogućnosti digitalnog kiparstva i otkrivanja mana prijenosa informacija fotografijama. Mogućnosti 3D printanja su ogromne, te držim da smo tek na početku velikog tehnološkog procesa. Pomogli ste mi puno i nadam se daljnjoj suradnji.“

Za kraj se želimo složiti s Denisom i istaknuti da je potrebna veća suradnja likovnih umjetnika i profesionalaca koji se bave tehnologijama 3D ispisa! Postoji još velik prostor za napredak, a nadamo se da ćemo u budućnosti vidjeti još mnogo lijepih skulptura u čijem smo stvaranju i sami sudjelovali.

 

Tomislav Lovrić
3D Tvornica

 

Disclaimer: ovaj je članak nastao u suradnji s Denisom Kraškovičem. Svi podaci i izjave izneseni u članku su izneseni uz osobno dopuštenje gospodina Kraškoviča.